Onderzoekend en Ontwerpend leren (OOL)
Onderzoekend en Ontwerpend leren (O&O-leren) is een veel gekozen en geschikte didactiek/onderwijsstijl in W&T-onderwijs. Bij Maakotheek hebben we deze didactiek in alle
Maakbox-lessen
opgenomen. De handige cycli van het Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland gebruiken we hierbij als richtlijn.
Door op een onderzoekende en ontwerpende manier les te geven, voldoe je aan twee belangrijke kerndoelen: ‘Leerlingen leren onderzoek doen naar natuurkundige verschijnselen’ en ‘Leerlingen leren oplossingen voor technische problemen ontwerpen, uitvoeren en evalueren’. Ook zie je bij deze manier van lesgeven dat wetenschappelijke en technologische houdingen, vaardigheden, denkwijzen en kennis in samenhang worden ontwikkeld.
Onderzoekend leren
Onderzoekend leren
is goed uit te leggen met het volgende voorbeeld. Wetenschappers doen onderzoek om de wereld beter te begrijpen. Door bronnen te raadplegen, experimenten uit te voeren en de resultaten te analyseren kunnen antwoorden worden gegeven op de vragen die zij hebben. Een onderzoek verloopt echter niet altijd precies zo. Soms roept een experiment juist nieuwe vragen op en begint het onderzoeksproces weer opnieuw. Het onderzoeksproces is dus niet lineair, maar kan meer gezien worden als een doorlopende cyclus. Bij Maakotheek volgen de lessen de onderzoekscyclus van het Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland, zoals hier afgebeeld.
Wil je een beter beeld bij de onderzoekscyclus en hoe je deze kunt toepassen in de lessen? Kijk dan vooral de
videoserie
van onze onderwijskundige Saskia. In korte video’s leer je waardevolle en praktische tips voor onderzoekend leren in de klas.