Ontwerpend leren start vaak bij een probleem/behoefte waar iets mee gedaan moet worden. Om de kern van het probleem/behoefte weer te geven, wordt vaak gebruik gemaakt van ontwerpvragen. Goede ontwerpvragen zorgen ervoor dat leerlingen aan oplossingen gaan denken en zij ideeën krijgen. Dit komt van pas in stap 2: ‘Ideeën verzinnen en selecteren’ van de ontwerpcyclus.
Een ontwerpvraag heeft wel vaak een aantal kenmerken. Zo begint een ontwerpvraag vaak met ‘Hoe kun je…’ of ‘Hoe kunnen wij…’ en zijn ontwerpvragen concreet en open geformuleerd. Hierbij is het wel belangrijk geen bepaalde denkrichting aan te geven, zodat het ideeën verzinnen niet een bepaalde kant op wordt gestuurd. Daarnaast zijn ze ook vaak positief en kort geformuleerd en moeten ze relevant zijn voor het ontwerpprobleem en de behoefte die er is.
Wil jij meer weten over ontwerpvragen en hoe je ze kan opstellen?
Bekijk dan
de verdiepingskaart ‘ontwerpvragen’
van Ontwerpend leren in de klas.
— Bron:
https://ontwerpenindeklas.nl/didactiek/