De klas van juf Christine
Hoe gaat het op andere scholen eraan toe met Wetenschap & Techniek? Wij gingen langs bij juf Christine, die lesgeeft aan groep 4 van OBS Pierre Bayle in Rotterdam, om te vragen naar haar ervaring met de Maakbox
Optische illusies & spiegels.
Juf Christine heeft zich goed voorbereid op de techniekles. Ze weet precies wat ze deze les gaat doen en hoeveel tijd ze per onderdeel kwijt is. Haar doel is om iedere leerling zijn of haar eigen periscoop te laten maken, die ook daadwerkelijk af is en goed functioneert.
Op een tafel in het midden van de klas is de inhoud van de Maakbox uitgepakt. De verschillende onderdelen en materialen zitten nog wel in hun doosjes, zodat de nieuwsgierigheid van de leerlingen geprikkeld blijft. De leerlingen weten dat als ze snel stil zijn, ze ook snel kunnen beginnen aan de les.
Bij deze techniekles mogen de leerlingen vrij bewegen door het klaslokaal. Met een spiegel en een zaklamp gaan ze in tweetallen onderzoek doen naar licht en reflectie. De gordijnen zijn dicht en de klas is donker genoeg om te kunnen zien waar de lichtstraal heengaat als je deze op een spiegel richt.
Het experimenteren met lichtstralen is de eerste stap in het proces van het maken van de periscoop. “Na iedere stap vraag ik klassikaal naar de ontdekkingen van de leerlingen. Ze vullen elkaar aan en ze verrassen elkaar. Op die manier begrijpen ze dat je licht en ook beeld kunt sturen met een spiegel” vertelt juf Christine ons.
Hoe maak je een periscoop? Na de instructie worden sjablonen, spiegeltjes, plakbandrollen en scharen uitgedeeld. “Juf, wat moet ik doen?” is een veelgehoorde uitspraak. Groep 4 heeft nog best veel hulp nodig bij de constructie van de periscoop. Toevallig hebben wij de periscoop al eerder gemaakt en kunnen wij de leerlingen een handje helpen. Een kwartier voor het einde van de les had vrijwel iedere leerling een werkende periscoop en zijn ze deze naar hartenlust gaan uitproberen in de klas en de hal. “Dat mag van de juf!”
... Lees verder →