Kennisbank
Hier staat het overzicht van alle artikelen uit onze kennisbank:
Taalbevordering tijdens de STEM-lessen

... Lees verder →
Hoe presenteer jij? – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 9

... Kijk verder →
Conclusies formuleren – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 8

... Kijk verder →
Nauwkeurig onderzoeken – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 7

... Kijk verder →
In ieder boek zit een maakopdracht

De meest voor de hand liggende contextrijke omgeving om voorbeelden uit te halen zijn de zaakvakken. Een onderwerp vanuit aardrijkskunde of geschiedenis is vaak uitermate geschikt.
Maar soms ligt de oplossing nog dichterbij dan je denkt.
... Lees verder →
Zie jij alle mogelijkheden die W&T-onderwijs kan bieden?

... Lees verder →
Don’t give me that (negative) attitude

... Lees verder →
In de klas van Meester Sander

Sterk techniekonderwijs op De Vindplaats!
Leerkrachten en directeuren kijken graag mee bij collega’s op andere scholen. Waarom zelf 't wiel uitvinden, als je het ook samen kan doen? Met die pet op bezochten wij Sander van Daalen op Daltonschool De Vindplaats in Schijf.Hij werkt sinds 2016 op De Vindplaats is daar naast groepsleerkracht ook techniekleerkracht. Sinds dit schooljaar neemt hij deel aan het netwerk van Sterk Techniekonderwijs (STO). Voor de Vindplaats is hij bezig met het opzetten van een doorgaande leerlijn techniek. Hierbij staat het materiaal centraal: het afgelopen half jaar hebben alle groepen een les met hout en een les met metaal gevolgd.
De komst van de Maakbox is een ondersteuning en een verrijking van de leerlijn. Deze periode gaan alle groepen aan de slag met bouwen en 3D. De Maakbox die Meester Sander heeft gekozen is “Onderzoeken en Ontwerpen in 3D”, waarbij de kinderen met een 3D-printer gaan werken. Meester Sander: “De opzet van onderzoeken en ontwerpen van de Maakbox past mooi bij ons thematisch onderwijs en versterkt de thema’s en technieklessen van de jaarplanning.”
... Lees verder →
Zet W&T op je rapport!

Van een van onze klanten kreeg onze helpdesk de volgende vraag:
We lopen tegen de beoordeling aan.Onze directie wil niet afstappen van de 0-10 beoordeling in plaats van een letter, zoals O-M-V-RV-G. Heb jij nog tips voor ons hoe we dat het beste kunnen begeleiden?
... Lees verder →
Onderzoek opzetten – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 6

... Kijk verder →
Exploratief of toetsend onderzoek – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 5

... Kijk verder →
Verkenningsfase – Voor de klas met Sas – Onderzoekend leren deel 4

... Kijk verder →
Wat is het verschil tussen techniek en technologie?

... Lees verder →
3 randvoorwaarden voor succes

Herken je dit?
“We moeten iets met techniek op school, maar wat moeten we eigenlijk precies?”“We hebben wel wat robots en zo ergens in de kast staan, maar ik weet eigenlijk niet of ze worden gebruikt.”
“Leerkrachten geven aan geen tijd voor technieklessen te hebben en vinden zichzelf ook niet technisch genoeg!”
... Lees verder →
Voor de klas – met Sas: onderzoekend leren

Na de serie ontwerpend leren maakt onze onderwijskundige Saskia nu ook een serie video’s waarin ze vertelt over de cyclus van onderzoekend leren! Wat is dat precies en wat kan je ermee in de klas? Benieuwd? Kijk ze allemaal!
Als je vragen hebt naar aanleiding van de video's, kun je natuurlijk altijd
... Kijk verder →
Brainstormen

... Lees verder →
Ontwerpvragen opstellen

... Lees verder →
Voor de klas – met Sas: ontwerpend leren

Saskia, onze onderwijskundige, maakt een serie video’s waarin ze vertelt over de cyclus van ontwerpend leren! Wat is dat precies en wat kan je ermee in de klas? Benieuwd? Kijk ze allemaal!
Klaar met kijken? Bekijk dan ook de serie over
... Kijk verder →
Vragen stellen helpt leren

... Lees verder →
Leerkrachtontwikkeling

Wij hebben ervaren dat leerkrachten zich via 6 fasen ontwikkelen in het lesgeven met de lessen van de Maakbox.
Welke fasen dit zijn vertelt Suzanne je in deze video van ca. 3 minuten:
... Kijk verder →
Leren met een doel in de praktijk

... Lees verder →
Leren met een doel!

... Lees verder →
W&T onderwijs: 5 praktische tips

Hier zijn 5 praktische tips die jou op weg gaan helpen!
Een zoötroop maken

Verras eens iemand met een zelfgemaakte zoötroop!
Wil je weten wat dat precies is en hoe je er zelf eentje kunt maken?
Klik op de onderstaande afbeeldingen om how-to en alle sjablonen te downloaden: Instructieblad zoötroop
... Lees verder →
De klas van juf Christine

Op een tafel in het midden van de klas is de inhoud van de Maakbox uitgepakt. De verschillende onderdelen en materialen zitten nog wel in hun doosjes, zodat de nieuwsgierigheid van de leerlingen geprikkeld blijft. De leerlingen weten dat als ze snel stil zijn, ze ook snel kunnen beginnen aan de les.
Bij deze techniekles mogen de leerlingen vrij bewegen door het klaslokaal. Met een spiegel en een zaklamp gaan ze in tweetallen onderzoek doen naar licht en reflectie. De gordijnen zijn dicht en de klas is donker genoeg om te kunnen zien waar de lichtstraal heengaat als je deze op een spiegel richt.
Het experimenteren met lichtstralen is de eerste stap in het proces van het maken van de periscoop. “Na iedere stap vraag ik klassikaal naar de ontdekkingen van de leerlingen. Ze vullen elkaar aan en ze verrassen elkaar. Op die manier begrijpen ze dat je licht en ook beeld kunt sturen met een spiegel” vertelt juf Christine ons.
Hoe maak je een periscoop? Na de instructie worden sjablonen, spiegeltjes, plakbandrollen en scharen uitgedeeld. “Juf, wat moet ik doen?” is een veelgehoorde uitspraak. Groep 4 heeft nog best veel hulp nodig bij de constructie van de periscoop. Toevallig hebben wij de periscoop al eerder gemaakt en kunnen wij de leerlingen een handje helpen. Een kwartier voor het einde van de les had vrijwel iedere leerling een werkende periscoop en zijn ze deze naar hartenlust gaan uitproberen in de klas en de hal. “Dat mag van de juf!”
... Lees verder →
In 5 stappen naar W&T gestructureerd op school

Worstel jij ook met de vraag hoe je het beste Wetenschap & Techniek kunt implementeren op school? Het kan ook makkelijk zijn!
Download het stappenplan en ontdek in 5 stappen wat je kunt doen om W&T eenvoudig een vaste plek te geven binnen jouw school. Klik op de afbeelding hieronder, vul je gegevens in en ontvang het stappenplan in de mail.... Lees verder →
Valkuilen in het onderwijs

Wij hebben de 6 grootste valkuilen alvast voor je op een rijtje gezet, zodat jij er niet in gaat trappen!
De klas van juf Patty en juf Rajni

De leerlingen staan te popelen om te beginnen! In deze les gaan ze namelijk zelf een muziekinstrument maken die ze met de Makey Makey kunnen ‘bespelen’. Al gauw ligt iedere tafel vol met aluminiumfolie en ijzerdraad, en even later zijn er al een aantal instrumenten klaar om getest te worden.
... Lees verder →