Voor een leerkracht is het goed om te weten wat er geleerd gaat worden in een les. Dit wordt vaak omschreven in de leerdoelen van een les. Leerdoelen beschrijven dan het gewenste gedrag dat leerlingen moeten kunnen vertonen, nadat zij aan een leersituatie hebben deelgenomen en kunnen worden gebruikt voor het plannen en evalueren van educatieve successen (Fergunson, 1998). Wij bij Maakotheek maken gebruik van het vier-componenten model van Knirk en Gustafson (1986) als leidraad voor het opstellen van onze leerdoelen voor de lessen.
Aan de hand van dit model hebben wij namelijk een stappenplan ontwikkeld, wat wij gebruiken voor het ontwikkelen van leerdoelen. Wellicht kunnen jullie dit stappenplan ook goed gebruiken als jullie de lessen zelf gaan aanpassen, verbreden of verdiepen. Daarom willen wij dit stappenplan graag met jullie delen. Klik op de afbeeldingen om een grote versie te zien,
Literatuur die gebruikt is voor dit stappenplan:
-
Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Cognitive Domain. New York: David McKay Co Inc.
-
Ferguson, L.M. (1998). Writing learning objectives. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115.
-
Knirk, F. G., & Gustafson, K. L. (1986). Instructional technology: A systematic approach to education. New York, United States of America: Holt, Rinehart & Winston.