Van een van onze klanten kreeg onze helpdesk de volgende vraag:
We lopen tegen de beoordeling aan.
Onze directie wil niet afstappen van de 0-10 beoordeling in plaats van een letter, zoals O-M-V-RV-G. Heb jij nog tips voor ons hoe we dat het beste kunnen begeleiden?
Het antwoord van Maakotheek:
Wat fijn dat jullie hier al zo uitgebreid over beoordelen nadenken.
Bij W&T onderwijs draait het om drie elementen: kennis, houding en vaardigheden.
Van tevoren bepaal je welke doelen je daaraan koppelt (zie suggesties lesbrieven)
Als ik even kijk naar de Maakbox Magnetisme, waar jullie nu mee bezig zijn dan zou een voorbeeld kunnen zijn:
Kennis: de leerlingen kunnen uitleggen dat magneten een noord, -en zuidpool hebben en deze elkaar aantrekken of afstoten
Houding: dat leerlingen na het onderzoek met elkaar in gesprek gaan over de verschillende aspecten van het onderzoek
Vaardigheden: dat de leerlingen hun eigen tegengekomen probleem kunnen oplossen.
Het is verstandig om deze doelen voor dat de les begint, aan de kinderen duidelijk te maken en tussentijds te sturen op deze doelen. Tijdens de presentatie (waar ook altijd een stuk reflectie in zit) kan je op deze doelen evalueren.
Welk waardeoordeel je daarna er aan hangt, is inderdaad afhankelijk van de school. Cijfers zijn makkelijk en handig om een gemiddelde uit te rekenen, maar zelf ben ik ook meer voorstander van: een kind beheerst dit doel nog onvoldoende, matig, voldoende of goed. Je zou als tussenstap er maar een paar cijfers aan kunnen koppelen: O=4, V=6, G=8
Beoordeling van W&T is een groot vraagstuk bij meerdere scholen, vandaar dat ons laatste
webinar van 14 juni 2022
gaat over: Opbrengsten van W&T en OOL inzichtelijk maken.